Ratamestarien lausunnot

Sprintti pe 24.5.2019

Grano Gamesin 1. päivä suunnistetaan tutusti sprintaten. Alue paljastetaan vasta kilpailuohjeissa, mutta esim. junalla tulevilla ei ole kovin pitkä matka kisakeskukseen.

Luvassa on jälleen vaativaa sprinttiä, jossa järkeviä reitinvalintavaihtoehtoja on välillä runsaastikin. Alkuosa radoista on vauhdikasta reitinvalintasprinttiä ja loppuosa radoista vaativaa ’hektistä’ sprinttiä, jossa koko ajan tapahtuu, koska maastossa on paljon ’tavaraa’. Vanhimmat ikähenkilöt pääsevät heti tälle ’hektiselle’ alueelle.

Karttaan on merkitty kielletyt kohteet, joita on syytä noudattaa – karttamerkki määrää:

  • tumma kasvillisuus – kielletty ylittää, vaikka pensasaita olisi matala/harva.
  • paksu musta viiva = muuri/jyrkänne, ei saa mennä.
  • ’kaksoisväkäs’aita = kielletty aita => ei saa mennä.
  • kielletyn alueen merkki => kielletty menemästä. Muutamat kadut on kielletty kulkea (jalkakäytävää saa kulkea). Vain parissa kohtaa on merkitty ylityspaikka: ) (Ylityspaikalla on oranssiset huomiotolpat, joiden välistä pitää kulkea. Paikalla on myös valvonta/autojen pysäyttäjät.
  • ’marjapuuronpunainen’ alue => ravintolan ulkoterassi tai rakenteilla oleva alue. Kartat tulostetaan mahdollisimman myöhään, jotta eräässä kohtaa oleva rakennustyömaan aidat saataisiin karttaan oikein, mutta mikäli näin ei ole, ratamestari koittaa nauhoituksin tms hoitaa asian mahdollisimman oikeaksi. Tämä(kin) osoittaa sprintin hektisyyttä ja järjestelyjen vaativuutta.
  • yhdessä kohtaa rataa mennään erään vilkkaan kadun ali. Kadun yli ei saa mennä. Kilpailuohjeissa on kuvattu mallikartalla vastaavanlainen paikka.

Huolehdithan siitä, että noudatat sprintin sääntöjä ja kiellettyjä alueita. Ole varovainen niin autojen kuin myös muiden alueella kulkevien kanssa. Vaikka perjantaina illan liikenne vähitellen hiljenee ole varovainen eikä vain katse kartassa. Tämä on ensiarvoisen tärkeää, jotta voimme jatkossakin harrastaa hienoa kaupunkisprinttiä!

Keltaliivisiä maastovalvojia on alueella n. 30.

Kartan mittakaavana on 1:4000, paitsi sarjoilla H/D45-85 sekä lasten lähdöstä lähtevillä RR-, TR ja H/D10 ja 12-sarjoilla, joilla mittakaava on 1:3000. Kaikkien sarjojen karttojen koko on A4.      

Lisäksi on huomattava, että monilla sarjoilla kartalla on alkuosa ja sitten erikseen loppuosa. Tämä on tehty radan selkeyden vuoksi. Ratkaisu toteutetaan joko kartan käännöllä tai yläosa-alaosa -kartalla. Kilpailuohjeissa on kerrottu onko ko sarjalla tälläinen alkuosa – loppuosa -kartta.

Kuntosuunnistuksen lähtö on Lähtö1, mutta maalina oma maali.

Tsemppiä rinttailuun – pidä suunnistus edessä!

Metsämatkat 25.-26.5.2019

Aikuisten radat

Maasto

Tämän vuotisten Grano Gamesin maastokilpailut suunnistetaan parin vuoden takaa tutussa Terälahden maastossa. Maasto on vaihtelevaa hämäläismetsää, vaihtelevalla näkyvyydellä ja kulkukelpoisuudella. Parhaimmilta osilta maasto on aivan maakunnan hienoimpien luokkaa. Hienot mäkialueet vastaavat melko hyvin Jukola-maaston muutamaa hienoa mäenpäällystää.

Hämäläisen talousmetsän luonne näkyvyyden ja kulkukelpoisuuden osalta on Terälahdessa myös hyvin samankaltaista kuin tulevassa Kangasala-Jukolassa. Maaston halkoo maantie 338, jonka aikuisten radat ylittävät valvotusta ylityspaikasta sunnuntaina. Kaikkialta muualta ylityspaikkaa lukuun ottamatta tie 338 on ehdottomasti kiellettyä aluetta ja myös karttaan sellaiseksi merkitty. Muuten maastossa menee muutama metsäautotie, mutta hyvin vähän polkuja.

Kartta

Kartta on ammattimies Jussi Silvennoisen laadukasta työtä. Se on alun perin tehty mittakaavaa 1:15000 silmälläpitäen eli on kilpasuunnistuskäyttöön sopivan pelkistetty. Maaston aivan pienipiirteisimmillä alueilla tosin voi vauhtia joutua hieman himmaamaan, että saa kartasta kaiken oleellisen luettua.

Kevään aikana karttaan on päivitetty pari uutta hakkuuaukkoa ja muita pieniä muutoksia kasvillisuuskuvaukseen. Kahden vuoden takaisesta pystyvihreän määrä on kartassa lisääntynyt monien harvennushakkuiden takia. Näillä uusilla harvennusalueilla kulkevia metsätraktorin ajouria on kuvattu karttaan vain isompien kokoojaurien osalta, jotka ovat selkeitä, juostavia ja mahdollisesti vaikuttavat reitinvalintoihin. Vanha kartta on nähtävillä kisasivuilla.

Radat

Aikuisten suunnistusradat tarjoavat vaativaa ja vaihtelevaa suunnistusta. Tärkeää on kyky rytmittää suunnistustaan maaston ja kunkin rastivälin mukaan. Tien 338 lisäksi maastossa on muutamia muita karttaan merkittyjä kiellettyjä alueita. Kunnioitetaan maanomistajia ja pysytään poissa kielletyiltä alueilta vaikka oma suoritus olisi esimerkiksi keskeytynyt.

Rasteja on maastossa paikoin hyvinkin runsaasti, joten muista aina tarkistaa koodi!

Tarjolla on myös kolme eri mittaista kuntorataa molempina päivinä. Radat A ja B tarjoavat vaativaa suunnistusta sekä loistavan Jukola-harjoituksen. C-rata sopii hyvin aloittelijoille ja lapsille.

Lasten radat

Lasten radat on suunniteltu hyödyntäen kisakeskuksen lähimaastoja. Ne tukeutuvat polkuihin ja muihin selkeisiin maastonkohtiin. Maasto on vaihtelevaa, nopeakulkuisesta mäntymetsästä tiheään kuusikkoon. Kartan vihreä väri kannattaa huomioida reitinvalinnoissa. Rasteja maastossa on paljon, joten rastikoodi on syytä tarkistaa huolellisesti.

Lauantaina D14- ja H14-sarjoissa on tarjolla tyypillistä pitkän matkan rataa. Avainasemassa on maaston lukeminen ja runsas kompassin käyttö. Lisämaustetta tuo GPS-seuranta ja illan jälkianalyysi. Muissa sarjoissa mitellään sähäköillä keskimatkan radoilla, joissa tarkka kartanluku on tärkeää.

Sunnuntaina D14- ja H14-sarjoilla on vuorossa keskimatka, kun taas muita haastetaan pitkillä matkoilla. Omaan taitotasoon suhteutetut reitinvalinnat tuottavat parhaat onnistumisen edellytykset.

Lauantaina D12- ja H12-sarjoissa on karttaan merkitty pätkä siimaria tukemaan hankalassa maaston kohdassa. D10- ja H10-radoilla on molempina päivinä viitoitus läpi haastavamman maastonkohdan. Lue tästä tarkemmin kilpailuohjeesta. Hyvää kilpailua kaikille!

Nautinnollisia suunnistuselämyksiä!

Mikko ’Lammikko’ Eskola (pe kaikki radat)

Lauri Kahila (la-su aikuisten radat)

Markus Ritala (la-su lasten radat)