Ratamestareiden lausunto

Tampereen Tupla kilpaillaan suositussa Kaupin ulkoilumaastoissa. Maasto on varmasti useimmille kilpailijoille tuttu vuoden takaisista SM-sprintistä ja SM-pitkältä matkalta. Kauppi on tunnettu runsaasta latuverkostosta ja latupohjien ulkopuolella runsaasta teknisestä urastosta. Kaupin maasto tarjoaa urheilijoille haastetta niin ajo- ja suunnistustaidollisesti, kuin fyysisesti.

Sprintti

Aamupäivän sprintissä päästään osittain myös pois metsän puolelta rakennettuun ympäristöön. Rata tarjoaa alustaksi ainakin kestopäällystettä, hiekkapohjaista ulkoilutietä ja juurakkopolkua. Lisäksi mahdollisesti nurmikkoa ja kalliota. Ratojen suunnittelussa tavoitteenani on ollut pitää kilpailijat suunnistustehtävien kanssa kiireisenä joka hetki koko kilpailun keston ajan. Olen tyytyväinen siihen, kuinka lähelle tavoitetta pääsin, vaikka pakosta radoille jäi muutama vähemmän hektinen paikka, joissa ehtii lukea tulevia välejä.

Kartta oli hyvässä kuosissa viime vuotisten SM-kisojen jäljiltä ja olen lisäksi itse päivittänyt sprintissä käytössä olevan alueen ratojen kannalta olennaisilta osin. Pieniä päivityksiä tulikin lopulta määrällisesti melko suuri määrä ja kartta on nyt monesta paikasta entistä tarkempi. 1:5 000 mittakaavassa kartta on mielestäni selkeälukuinen nopeillakin vilkaisuilla.

Maastoa ei ole kisoja varten suljettu, joten pyöräsuunnistajien lisäksi maastossa on metsän puolella varmasti monenlaisia muitakin ulkoilijoita ja rakennetussa ympäristössä liikkuu lisäksi autoja pienillä nopeuksilla. Nämä kaikki on kilpailijoiden syytä huomioida suorituksen aikana nostamalla katse karttatelineestä riittävän usein. Sprintin karttaan on merkitty huutomerkillä kohtia, joissa kilpailijoiden kannattaa erityisesti huomioida mm. autot. Kilpailu on kuitenkin varmasti turvallinen kaikille kilpailijoille ja maastossa on tarpeellisimmissa paikoissa järjestäjän maastovalvojia varoittamassa ja opastamassa liikkujia.

Juha Lilja 
Sprintin ratamestari
 

Keskimatka

Iltapäivän keskimatkalla luvassa on ainakin eritasoisia polkuja, latupohjia, kohtalaisesti korkeuseroa, reitinvalintaa ja tarkempaa toteutusta. Radoilla on erityyppisiä alueita, rastivälejä ja siten myös erilaista suunnistamista. Kaupissa haastetta tuo reitinvalinnat, runsaspolkuiset kallioalueet, tekniset polut ja korkeuserot.   Teknisistä poluista monet ovat hyvin mukavia ja nopeita alaspäin, mutta hitaita ylöspäin. 
 
Tavoitteenani oli tehdä kivat radat. Tasaisesti erilaisia haasteita mutta myös mukavaa polkua ja kovaa ajoa. 
Omana haasteenani oli luoda kaikille mielenkiintoista suunnistamista alueelle, jossa lähes kaikki polut ovat teknisiä. Jotta radat pysyisivät vauhdikkaina ja ajettavina, täytyi joitain suunnistuksellisesti houkuttelevia alueita ja rastipisteitä karsia pois. Erityisesti pidempiä ratoja voi kuitenkin toteuttaa omalla tyylillään ja omia vahvuuksia käyttäen!
 
Kisaviikonlopun sää tulee vaikuttamaan myös paljon urien ajettavuuteen ja siten ratoihin kuluviin aikoihin. Latupohjien levennystöiden takia yhtenäiset paksut urat voivat olla leveydeltään ja pohjaltaan erilaisia, mutta ajettavuudeltaan kaikki hyvin samantapaisia. Paikoin pieniä uria on enemmän kuin kartassa. Kannattanee perustaa suunnistus siis myös muihin elementteihin. Urilla tulee vastakkaista ajoa etenkin rastien lähellä, tarkkana siis! 
 
Toivottavasti virtaa riittää vielä sprintin jälkeen! 
 
Saara Yli-Hietanen
Keskimatkan ratamestari