Ratamestarin mietteitä

Tamperelaisen suunnistuksen pyhättö, Kauppi, tarjoaa ensi kesänä sankarilliselle pyöräsuunnistajalle totuttua haastavammat olosuhteet SM -sprinttiin ja -pitkään matkaan.

Luvassa on kalliota, syheröistä latupohjaa, maastopyöräilijöiden kuluttamaa singletrackia, poimunopeuksia, sekä raivostuttavaa röllipolkua. Kaikkea, mitä kuvitella saattaa, löytyy aivan Tampereen sydämestä. Radat ovat näillä näkymin haastavia sekä fyysisesti, ajotaidollisesti että suunnistuksellisesti. Toisin kuin harjumaastossa, reitinvalintaa on tarjolla etenkin pitkällä matkalla riittämiin. Näin kilpailija voi hyödyntää parhaita ominaisuuksiaan.

Sprintti kilpaillaan kallioalueella sekä rakennetussa ympäristössä. Kilpailijan tulee varautua mahdolliseen mittakaavamuutokseen. Reitinvalinnan sijaan korostuu ehjä kokonaissuoritus, jatkuva kartanluku sekä ennakointi. Rataa kannattaa lukea silloin, kun maasto tarjoaa siihen mahdollisuuden.

Pitkälle matkalle on tulossa useita reitinvalintamahdollisuuksia, tiheää polkuverkostoa sekä nopeaa, mutta ajoittain teknistä polkua. Kilpailijaa ei päästetä helpolla. Pitkilläkään rastiväleillä ei aivoja voi laittaa narikkaan. Rasti ei tule vastaan, jos suunnistus unohtuu. Etenkin pääsarjojen radat ovat myös fyysisiä. Lähdöstä maaliin ei ole pelkkää alamäkeä. Ratasuunnittelun lähtökohta on kuitenkin se, ettei jyrkkää penkkaa tarvitse tunkata ylös, mutta kylmäpäinen kilpailija voi tulla sen alas.

Kuten pyöräsuunnistuksessa muutenkin on tapana, näkyy kilpailumaastossa ulkoilijan kengänjälki. Kauppi on suunnistuksesta monelle tuttu. Pyöräsuunnistusta alueella ei kuitenkaan ole lähivuosina järjestetty. Tavallinen suunnistuskartta ei anna riittävää informaatiota. Tavaraa kartalla on liian paljon. Mikään ei erotu. Alueen pysukartta tulee olemaan voimakkaasti pelkistetty. Tavoitteena on, että kartalta löytyy kilpailusuorituksen kannalta oleelliset asiat. Pelkällä katkoviivojen lukemisella ei pärjää. Ratasuunnittelussa on huomioitu se, ettei paikallistuntemuksesta saada merkittävää hyötyä. Suosittelen hyvissä ajoin totuttelua kompassin käyttöön. Opettele lukemaan polkumerkintöjen lisäksi korkeuskäyriä sekä kosteikkoja. Näillä radoilla tuskin kukaan pääsee virheettömään suoritukseen. Hetkellisen hämmennyksen ei tarvitse masentaa. Pienen koukun jälkeen ei peliä ole vielä menetetty.

Kansainvälisen käytännön vastaisesti molemmilla matkoilla oikominen on sallittua. Pääsääntöisesti oikominen Kaupissa tarkoittaa lajin muuttumista pyöräsuunnistuksesta seikkailu-urheiluksi. Ei siis kannata.

Markku Rissanen

Tampereen Pyrintö