Grano Games -ratamestareiden lausunto

Tällä kertaa suunnistamme lähes Tampereen ydinkeskustassa, Kaakinmaalla. Luvassa on monista aiemmista sprinttikisoistamme poikkeavaa maastoa. Kaupunkimainen. Mutta hienoa, vauhdikasta ja reitinvalinnallisesti vaativaa. Eliittisarjoilla on karanteenialue, varvausrasti ja muut isojen kisojen tunnusmerkit.

Kaikilla sarjoilla on käytössä uudet ISSprOM 2019 karttamerkit, niihin kannattaa tutustua etukäteen ja huomioida muutokset, erityisesti vaaleampi kielletty vihreä.

Uskoaksemme kaikilla radoilla on tarjolla sopivasti reitinvalinnallista haastetta. Kannattaa/pitää lukea ohjeet ja ohjeen kiellettyjen alueiden tekstit ja kadunylityskuva – ei kannata ottaa turhaa hylkäystä! Kyse on paitsi turvallisuudesta myös tasapuolisuudesta. Näitä myös ja tietenkin myös valvomme.

Vaikka keltaliivisiä maastovahteja on lähes 40 kpl, niin ole itsekin varovainen teitä ym ylittäessäsi. Maastovalvojat ovat toisaalta valvomassa rastien paikallaan pysymistä, sääntöjen noudattamista, mutta myös osaltaan huolehtimasta turvallisuudesta. Myös kilpailijoilla on oma vastuunsa turvallisesta sprinttaamisesta. Tämä on kaikkien etu – ja myös lajin imagon kannalta tärkeä vaatimus.


Osa teistä on sallittuja kulkea, osa kiellettyä kulkea/ylittää. Kiellon päättyminen on merkitty karttaan ylityskiellon viivoilla. Maastossa ylikiellon päättymispaikka merkitään 5 m välein olevilla huomiotolpilla, joiden välissä on keltapunainen nauha. Kierrä tolpat sallitulta puolelta!


Moneenkin kohtaan ratamestarikaksikko laittaa kielletyn alueen punakeltaista nauhaa. Muun muassa, jotta matalat tai harvat kielletyt pensasaidat maastossa vastaisivat karttaa. Kielletyn alueen vinoruksiraidoitusta on kartalla monessa paikassa – osaksi maanomistajien kanssa sopien, mutta myös reitinvalinnallisista syistä. Kielletyt alueet ovat kartassa vähintään ½ cm levyisiä, maastoon niitä ei yleensä ole merkitty, mutta niitä valvotaan. Näillä keinoilla ratamestari ns. muokkaa maastoa pyrkiessään tarjoamaan hyviä reitinvalintavälejä. 

Eli LUE karttaa ja havainnoi maastoa. Se kannattaa. Myös – tai varsinkin myös – sprintissä.   

Tsemppiä rinttailuun – pidä suunnistus edessä!

Terveisin ratamestarit Elias Kuukka ja Lammikko sekä valvoja Jouni Mähönen