Nämä ohjeet on alunperin tehty vuoden 2013 Mikonpäivän suunnistusta varten.
Sprinttikartan kielletyt ja sallitut kohteet (pdf)
Tummanvihreällä merkitty kasvillisuus
- Muutaman epäselvän/matalan kasvillisuuden ratamestarit ovat merkinneet kielletyn alueen nauhalla, jotta kilpailija ei vahingossa astu kielletylle alueelle.
- Ei saa mennä, vaikka pääsisi. Eikä saa mennä vaikka kielletyn alueen nauhaakaan ei olisi. Karttamerkki määrää!
Kielletyt eli ’kaksoisväkäsillä’ merkityt aidat:
- Ei saa mennä, vaikka pääsisi.
- Kuvassa on kielletyn alueen nauha tehostamassa matalaa aitaa, mutta EI saa mennä vaikka kielletyn alueen nauhaakaan ei olisi. Karttamerkki määrää!
Paksulla mustalla viivalla merkityt muurit
- Paksu musta viiva = ei saa ylittää / alittaa / mennä aukosta tms – vaikka pääsisi! Karttamerkki määrää!
Violetilla pystyviivoituksella karttaan merkityt kielletyt alueet
- Ei saa mennä – vaikka pääsisi! Karttamerkki määrää!
- Tässä taloyhtiön vaatimuksesta laitettu kielletyn alueen nauha tehostaa, ettei alueen läpi mennä.
Tonttivihreä kortteleiden sisäpihoilla ja puinen aita
- Taloyhtiöiden vaatimuksesta kortteleiden sisäpihojen nurmikoilla EI saa kulkea, jolloin ne on merkitty tonttivihreällä. Joten ei saa mennä – vaikka pääsisi! Karttamerkki määrää!
- Muutamaan ’oikaisupaikkaan’ ratamestari laittaa kielletyn alueen nauhan. Mutta ei siis saa mennä, olipa nauhaa tai ei.
- HUOM! Tässä korttelipihan karttapalassa olevat paksut mustat viivat eivät ole muuri, vaan puinen aita. Näin toimien kartasta on tullut selkeämpi kuin käyttämällä kaksoisväkäsin piirrettyjä aitoja.
Violetilla pystyviivoituksella karttaan merkityt ajotiet + Ylityspaikka
- Melkein kaikilla ajoteillä on kielletyn alueen merkkinä violetti pystyviiva, eli tällöin ajotielle ei saa mennä – karttamerkki määrää!
- Ajoteiden reunassa = jalkakäytävällä kulkeminen on kuitenkin mahdollista – tällöin tien reunassa ei ole pystyviivoitusta.
- Kielletyille teille on merkitty ylityspaikan ) ( -merkillä paikka, josta saa mennä tien yli. Ylityspaikka on merkitty oransseilla huomiotolpilla
TIEN YLI PITÄÄ MENNÄ HUOMIOTOLPPIEN VÄLISTÄ. Kaikissa ylityspaikoissa on myös valvoja/liikenteenohjaaja. Myös kokonaan vääristä paikoista yrittäviä valvotaan.
- Tämä on paitsi turvallisuusseikka myös reitinvalinnallisen tasapuolisuuden ja lajisääntöjen noudattamisen kannalta välttämätöntä.
- Vaikka liikenteenvalvojat pysäyttävät tarvittaessa liikenteen, on silti kilpailijan noudatettava varovaisuutta. Tämä on kaikkien yhteinen etu!